Press ESC to close

Používanie umelej inteligencie v Amerických prezidentských voľbách

Dátum prezidentských volieb v USA sa už rýchlo približuje a kampane oboch kandidátov sú v plnom prúde. Debaty medzi kandidátmi, rôzne zhromaždenia, verejné podujatia, výstupy v médiách, fundraisingové podujatia a mnoho iných eventov počas kampane sú bežné, no po novom sa začína objavovať aj nová, moderná taktika ako si získať voličov, alebo ich odradiť od politického súpera. Deje sa tak využívaním umelej inteligencie na vytvorenie nepravdivých informácii, falošných správ a mnoho iných foriem zavádzania.

Nemáme na mysli humorné videá typu, v ktorom Barack Obama, Donald Trump a Joe Biden spolu hrajú počítačové hry, zatiaľ čo AI vytvorilo presvedčivú repliku ich hlasov ako sa medzi sebou hádajú kvôli nejakej hre, ale obrázky, nahrávky, a videá generované AI ktoré majú za cieľ oklamať voličov. Asi najznámejší príklad je umelou inteligenciou vygenerovaný obrázok Taylor Swift, v ktorom vyjadruje svoju podporu pre Donalda Trumpa, čo je aj jeden z hlavných dôvodov, ktorý uviedla k otázke prečo sa rozhodla zdieľať svoj názor na voľby, ako aj vysloviť jej podporu pre Kamalu Harrisovú. No týchto príkladov je omnoho viac. Niektoré sú menej vážne a znepokojivé, ako AI generované obrázky Donalda Trumpa na stretnutiach s členmi afroamerickej menšiny, ktoré sa nikdy nestali. No zase iné sú omnoho viac vážne a znepokojivé, u ktorých nie je pochýb, že sa jedná o pokus zmiasť a oklamať voličov. Obrázky, na ktorých je Kamala Harrisová na komunistických stretnutiach, nahrávky Joea Bidena, v ktorých vraví ľuďom, aby nešli voliť, či nahrávky rôznych politikov priznávajúcich sa k zločinom, podporovania rasismu, ako aj obrázky na ktorých je Donald Trump v romantických situáciách s rôznymi političkami. Možno si poviete, že tieto príklady musia byť len veľmi ojedinelé, alebo sú zdieľané len medzi malým kruhom ľudí, no opak je pravdou. Generatívne AI sa dostáva na takú úroveň, na ktorej je veľmi ťažké rozoznať výtvor AI od reality, čo spôsobuje, že veľká časť obyvateľstva nevie čomu má veriť. Veď práve starší ľudia, ktorí tvoria väčšinu voličov, sú na tom najhoršie, keďže tieto nové technológie sú pre nich niečím neznámym. Potom sa tieto výtvory AI zdieľajú na sociálnych sieťach, hlavne na Facebooku a X, kde sa dostanú k viacerým ľuďom. Čo je ale viac znepokojujuce je fakt, že častokrát sú tieto výtvory AI vytvorené a zdieľané prominentnými politikmi, online influencermi, alebo členmi politickej kampane kandidátov. Samotný Donald Trump často zdieľa práve tieto výtvory.

Nie je pochýb o tom, že generatívne AI sa stáva súčasťou politickej kampane, veď aj u nás na Slovensku sme mali prípady, v ktorých začali na sociálnych sieťach cirkulovať videá ako rôzni politici rozprávajú o tom, ako zvýšia cenu piva, alebo o tom ako zmanipuloval voľby aby vyhral, atď. Jedná sa o nový faktor v politickej kampani, ktorý už teraz veľa ľudí vníma negatívne. Práve v USA má väčšina voličov z oboch strán názor, že AI má negatívny dopad na voľby a demokratický proces. Samozrejme nie všetky výtvory AI sú výhradne zlé, veľa z nich sú stále len akýsi neškodný vtip, alebo politická satira. No keď už voličom v štáte New Hampshire volá Joe Biden a vraví im aby nešli voliť, tak to už je iná vec. V USA neexistuje žiaden federálny zákon, ktorý zakazuje používať AI na tieto účely, no mnoho štátov už začalo svoje prvé krôčiky k regulácii AI, aby predišli možnému vzniku dizinformácii. Čo je však veľmi zaujímavé je to, že mnohé prieskumy ukazujú, že táto AI kampaň má malý, ba takmer až nedôležitý dopad na ponímanie voliča.Je naozaj zaujímavé ako AI, ktoré niekoľko rokov dozadu nevedelo vytvoriť obrázok, ktorý by mal hlavu a pätu, je teraz schopné vytvárať obrázky, nahrávky a videá ktoré sú používané ako reálna časť politickej kampane. Ide len o dočasný trend, alebo budeme musieť v budúcnosti analyzovať všetko čo vidíme na internete, aby sme náhodou neuverili AI vytvorenej perfektnej replike dôležitého politika? Voľby v USA sa blížia a efekt tejto AI kampane sa ešte len ukáže, no podpora o reguláciu AI v tomto smere ide z oboch politických strán, takže je možné, že tento problém sa vyrieši ešte predtým ako sa stane kritickým.


Zdroje:

https://www.pewresearch.org/short-reads/2024/09/19/concern-over-the-impact-of-ai-on-2024-presidential-campaign/

https://hub.jhu.edu/2024/06/05/election-experts-artificial-intelligence

https://www.technologyreview.com/2024/09/03/1103464/ai-impact-elections-overblown

https://www.politico.com/news/2024/08/15/what-ai-is-doing-to-campaigns-00174285

https://www.npr.org/2024/08/30/nx-s1-5087913/donald-trump-artificial-intelligence-memes-deepfakes-taylor-swift

https://www.theguardian.com/commentisfree/article/2024/aug/22/outraged-donald-trump-artificial-intelligence-deepfakes-taylor-swift

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68440150

https://apnews.com/article/artificial-intellgence-memes-trump-harris-deepfakes-256282c31fa9316c4059f09036c70fa9

https://www.americanbar.org/groups/public_interest/election_law/american-democracy/resources/deepfakes-american-elections/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *