Press ESC to close

Osho a hnutie Rajneesh

(Viktor Antony a Matej Chmelár)

Extrémizmus vo všetkých svojich formách predstavuje veľké nebezpečenstvo voči spoločenskej stabilite i slobode jednotlivca. Aj v dnešnej dobe však dokáže radikálne myslenie či ideológia získať určitú podporu medzi ľuďmi a dostať ich tak na svoju stranu. Výsledkom je často preberanie nebezpečnej rétoriky hnutia, ktoré narúša harmóniu okolia a niekedy až priamo ohrozuje životy ľudí, ktorí sú mimo pôsobenia tejto skupiny.

Podobné hnutia pri svojom vzniku nemusia prejavovať výrazné extrémistické črty. V svojej podstate dokonca môžu pracovať s ušľachtilou myšlienkou zlepšiť životy členov komunity a okolitého prostredia. Tieto snahy sa však rýchlo môžu zvrtnúť v niečo nenávistné a deštruktívne. Tento proces pomerne spoľahlivo vystihuje vznik a vývoj komunity Rajneesh, ktorá sa zo svojich počiatkov ako duchovné hnutie pretransformovala až na extrémistickú skupinu.

V tomto článku si priblížime osobu Bhagwan Shree Rajneesha, kľúčovej osoby, ktorá stojí za vznikom hnutia. Kľúčovým bodom článku je pohľad na extrémistickú aktivitu časti organizácie, ktorá v konečnom dôsledku viedla k úplnému rozpadu oregonskej komúny a mestečka Rajneeshpuram.Cieľom tohto článku je poskytnúť čitateľovi stručný opis procesu vývoja hnutia, kľúčové osoby a udalosti, ktoré hnutie formovali, a v neposlednom rade zhodnotiť činnosť a kategorizovať aktivitu hnutia na základe kritérií a určiť o aký typ extrémistickej organizácie ide.

Kto bol Osho?

Známy taktiež ako „Bhagwan Shree Rajneesh“ (neskôr prijal prezývku Osho), bol duchovným učiteľom, filozofom a zakladateľom hnutia „Rajneesh“. Narodil sa 11.12.1931 v Indickej obci Kuchwada, ktorá sa nachádza v provincii „Madhja Pradesh“. Jeho pôvodným menom, ktoré mu bolo dané od narodenia, je „Chandra Mohan Jain“. Svoje detstvo opisoval zväčša negatívne, kvôli tradičným, konzervatívnym, a náboženským presvedčeniam jeho rodičov, ktorí v rovnakom nastavení tvorili rodinné prostredie. Rajneeshovi takéto podmienky bezprostredne nevyhovovali, no zároveň ho inšpirovali k tvorbe nového myslenia, ktoré ho nakoniec sprevádzalo po celý život. [1]

Vzdelanie a duchovná cesta

Rajneesh, sa v oblasti vzdelania rozhodol ísť vysokoškolskou cestou. Podarilo sa mu získať bakalársky titul z filozofie, na D.N. Jain College v Jabalpure. V danom období ho najviac inšpiroval hinduizmus, budhizmus, zen-budhizmus, no taktiež aj výskumy psychoanalýzy. Práve skúmanie psychoanalýzy dokazuje, že Rajneesh mal ďaleko od ortodoxného hinduizmu, ktorý mu bol prezentovaný počas detstva.[2]

Obdobie osvietenia a učenia

Rajneesh prehlasoval, že v roku 1966 zažil hlboké duchovné osvietenie, počas meditovania pod stromom v Jabalpure. Môžeme konštatovať, že je tam obrazné spojenie s príbehom samotného Budhu, vlastným menom Siddhartu. Po tejto meditačnej skúsenosti, začal tvrdiť, že dosiahol osvietenie. Následne prehlásil, že prijal, už spomínaný titul, „Bhagwan Shree Rajneesh“. Po prijatí svetského titulu, začal svoju formu meditácie učiť, zároveň prednášal o jeho vnímaní duchovnosti, a veľmi rýchlo získaval množstvo nasledovníkov.[3]

Oshova filozofia

Oshova filozofia je komplexný, širokospektrálny súbor myšlienok a názorov, ktoré sa týkajú duchovného rozvoja, vedomia, lásky, meditácie a prakticky takmer všetkého čo sa týka ľudskej existencie. Jeho filozofiu môžeme kategorizovať na filozofiu vedomia, meditácie, slobody, lásky resp. sexuality, zdravia resp. tela, následnému rozvoju vedomia, a humoru resp. radosti. 

V otázke samotného vedomia, ako existujúcej súčasti ľudského bytia, zdôrazňoval Osho praktizovanie neustáleho uvedomenia sa.[4] Meditáciu, ktorá je priamo napojená na filozofiu vedomia, považoval Osho za kľúčovú. Meditácia by mala byť mostom medzi našim vonkajším a vnútorným ja.[5]

Čo sa týka slobody, Osho zdôrazňoval význam individualizmu a možnosti sebavyjadrenia. Prezentoval presvedčenie, že každý by mal mať právo žiť podľa vlastných hodnôt a presvedčení, bez zbytočných obmedzení a zasahovania zo strany autorít, ktoré ho ovplyvňujú navonok. Podobne sa zastával aj svojich politických hodnôt. Bol podporovateľom kapitalizmu, a veľkým kritikom komunizmu.[6]

Možno najotvorenejší pohľad v Oshovej filozofii nachádzame v otázke lásky a sexuality. Zdôrazňoval potrebu prijímať seba aj ostatných bez podmienok. Odsudzoval všetky kultúry, ktoré potláčajú sexualitu.[7]

Ako základnú podmienku pre duchovný rast určil vo svojom učení, dôležitosť zdravia tela, ako aj mysle. V problematike zdravia zastával holistický prístup. Podporoval aktívnu a pravidelnú fyzickú aktivitu, výživu, relaxáciu a starostlivosť o emocionálno-mentálne blaho.[8]

Základným kritériom pre samotný rozvoj, už spomínaného vedomia, je jeho rozširovanie vďaka pochopeniu seba samého. To podľa Osha vieme dosiahnuť pomocou techník introspekcie (skúmanie vlastného duchovného života), pozorovaním našej mysle, a uvoľnenia od identifikovania sa s inými myšlienkami a reakciami.[9]

Posledným pilierom Oshovej filozofie je humor a radosť. Svoje učenie sa snažil prezentovať ako hru, ktorá v niektorých prípadoch vie aj pobaviť. Bol zástancom toho, že život by mal byť oslavou, vďaka ktorej vieme po celý život fungovať v radosti a prítomnosti.[10] Vzhľadom k rozmanitosti jeho filozofie môžeme konštatovať, že sa radí k najkontroverznejším duchovným vodcom 20. storočia.

Hnutie Rajneesh

Samotné hnutie, taktiež známe ako „Osho hnutie“, je vcelku komplexným duchovným spoločenstvom, ktoré sa vyvinulo, ako názov napovedá, z filozofie Osha (Rajneesha). Svätou knihou hnutia Rajneesh, je filozofického učenie Bhagwan Shree Rajneesha. Podstatou je kombinovanie západnej a východnej duchovnosti či duchovenských praktík. Charakteristickou črtou hnutia je spôsob meditácie, resp. meditačné techniky. Hnutie využíva rôzne formy pasívnej a aktívnej meditácie, ktoré predstavujú spojenie všetkých štandardných techník meditácie, keďže vychádzajú z Oshovho učenia, ktorý vyvinul vlastné spôsoby meditovania. Cieľom je dosiahnuť pokoj, harmóniu a stav vyrovnanosti.[11]

Jedným z cieľov hnutia Rajneesh bolo vytvorenie komunálnych spoločenstiev, kde sa mohli ich členovia stretávať a praktizovať svoju filozofiu aj spoločne. Čo sa týka kultúry hnutia a jeho prostredia, opornými bodmi sú otvorenosť, sloboda a sebavyjadrenie. Každý člen je povzbudzovaný, resp. by mal byť povzbudzovaný k žitiu autentického a autonómneho života, ktorý je odviazaný od ideológií. Členovia by mali presadzovať individuálne hodnoty, a nikto by ich v tom naopak nemal obmedzovať na základe čoho by bola zachovaná tolerancia. Možno vedľajším, ale dôležitým článkom v hnutí je prezencia humoru a hry v životnom štýle.[12]

Hnutie si napriek rôznym kontroverziám dokázalo získať mnoho nasledovníkov po celom svete, z ktorých veľké množstvo zostalo verné jeho učeniu a to aj po smrti ich duchovného vodcu.. V súčasnosti hnutie Rajneesh vystupuje ako medzinárodná duchovná a sociálna komunita, ktorá uvádza, že poskytuje ďalší duchovný rozvoj a osobnostný rast, založený na Oshovom učení.[13]

Hnutie sa ale nevyhlo, počas svojej existencie, širšej kritike a konfliktom. V období, keď zažívalo hnutie svoj vrchol, čelilo viacerým právnym, politickým a sociálnym kontroverziám, z ktorých mnohé nie sú dodnes vysvetlené. Kritika bola voči hnutiu smerovaná aj širokou verejnosťou, kvôli avizovanému nekonvenčnému životnému štýlu, finančným nezrovnalostiam a množstvom konfliktov, ktoré vznikali prakticky všade, kde si komunita začala tvoriť svoj Ashram.

Záver

Vývoj hnutia Rajneesh od duchovného spoločenstva k notoricky známemu extrémistickému hnutiu slúži ako silná ilustrácia toho, ako sa ušľachtilé snahy môžu vyvinúť a zvrhnúť do násilia a kriminality. Spočiatku pútajúc globálne publikum svojím posolstvom osvietenia a oslobodenia, prechod hnutia z Indie do Spojených štátov znamenal začiatok jeho temnejšej fázy. Založenie mesta Rajneeshpuram v Oregone, zamýšľaného ako utopické vyvrcholenie filozofie Bhagwana, sa namiesto toho stalo ohniskom napätia a konfliktov, čo nakoniec viedlo k zločinom vo forme bioterorizmu a sprisahania za účelom vraždy.

Prerod hnutia Rajneesh do extrémistickej formy a jeho následné rozpadnutie poukazujú na nebezpečenstvá, ktoré predstavuje nekontrolovaný náboženský fanatizmus. Spomenuté zločiny, ktoré zorganizovalo krídlo hnutia pod vedením Sheely, odhalili znepokojujúcu schopnosť páchať násilie, čo protirečilo duchovnej rétorike komunity. Táto história ponúka dôležité ponaučenia o zraniteľnosti spoločností voči extrémistickým vplyvom a o dôležitosti bdelosti pri predchádzaní tomu, aby skupiny budované na silnej podpore jedinca získavali oporu.


Zdroje:

[1]  Bhagwan Shree Rajneesh. In Encyclopaedia Brittanica [online]. 2024, [cit. 24.05.2024]. Dostupné na internete:<https://www.britannica.com/biography/Bhagwan-Shree-Rajneesh>

[2] Osho Biography. In Osho World [online]. 2024, [cit. 24.05.2024]. Dostupné na internete:<https://oshoworld.com/biography/>

[3] HOFMANOVÁ, O. 2006. Buddha – rebel Osho. Bratislava: Eugenika, 2006.

[4] OSHO. 2011. Piliere Vedomia. Bratislava: Eastone Books, 2011

[5] OSHO. 2005. Meditace – první a jediná svoboda. Praha: Pragma, 2005.

[6] HOFMANOVÁ, O. 2006. Buddha – rebel Osho. Bratislava: Eugenika, 2006.

[7] OSHO. 1996. Od sexu k nadvědomí. Praha: Pragma, 1996.

[8] OSHO. 1999. Od medikací k meditaci. Praha: Pragma, 1999.

[9] OSHO. 2011. Piliere vedomia. Bratislava: Eastone Books, 2011.

[10] OSHO. 1999. Od medikací k meditaci. Praha: Pragma, 1999.

[11]  9 Things You Should Know About the Rajneeshes. In The Gospel Coalition [online]. 2018, [cit. 24.05.2024]. Dostupné na internete:<https://www.thegospelcoalition.org/article/9-things-know-rajneeshees/>

[12]  What was the Rajneesh movement?. In Learn Religions [online]. 2018, [cit. 24.05.2024]. Dostupné na internete:<https://www.learnreligions.com/the-real-rajneesh-cult-4165818>

[13]  Osho meditation resort. In Osho world [online]. 2024, [cit. 24.05.2024]. Dostupné na internete:<https://www.osho.com/osho-meditation-resort/>

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *